Probleemoplosser in Coronatijd

Lezen, lezen, lezen.  Nu er even geen cursussen zijn en hulp aan huis niet verstandig, is het handig als u zelf een computerprobleem kunt oplossen. In veel gevallen is daar geen technische kennis voor nodig. (Bent u er nog? Lees gerust verder) 

Alles valt en staat met lezen. Dat is wel logisch, maar in de praktijk wordt er slecht of helemaal niet gelezen. Op de cursussen zeg ik het tot vervelends toe: ‘lees eerst wat er op het scherm staat en zeg daarna pas dat je het niet snapt!’ En vooral druk of klik niet zonder eerst te lezen op een knop of een link. Met goed lezen kunt u ook een probleem oplossen.
(U leest verderop hoe) 

Problemen voorkomen Problemen ontstaan vaak door niet of slecht lezen. In verreweg de meeste gevallen komt malware binnen op uw pc of smartphone doordat u op een link, een knopje of een menu heeft geklikt zonder eerst te lezen. Het is niet voor niets dat Whatsapp het delen beperkt en Twitter vraagt eerst te lezen voor u een bericht deelt. Hetzelfde geldt overigens ook voor Facebook of Instagram. 

Zelfs via e-mail worden veel berichten doorgestuurd zonder dat de afzender het (goed) gelezen heeft. Denk daarbij ook aan waarschuwingen voor hackers met het verzoek die aan al uw e-mail contacten door te sturen. U heeft dat vast wel eens gedaan. Soms is de waarschuwing nu juist het virus. Niet alleen haalt u door niet goed te lezen rommel binnen op uw pc, u helpt ook met het verspreiden van onzin en nepberichten. 
(Lees nog even door)

Problemen oplossen Dan nu uw probleem oplossen. Gebeurt er plotseling iets vreemds op uw pc of draagbaar apparaat, dan is het zaak om het scherm dat te zien is, goed te bekijken en te lezen. Meestal staat daar wat er mis is. Soms met een foutnummer, soms in het Engels. Bewaar dit scherm (maak als u dat kunt een schermafbeelding) of schrijf de gegevens op. 

U kunt nu twee dingen doen. 
1. Vraag het Google. Heel simpel tik in Google de foutcode, of de melding en daarachter bijvoorbeeld ‘oplossen’ of 'Wat betekent dit') Lees goed wat anderen hebben gedaan, probeer dat ook en mogelijk is uw probleem dan opgelost. 

2. Bent u echt niet handig op de computer, of durft u het niet, bel dan Seniorweb en vertel wat er op het scherm stond toen het mis ging. Stuur eventueel de schermafbeelding op. Wedden dat het goed komt. Maar, ik kan het niet vaak genoeg zeggen met lezen, lezen, lezen verdwijnen de meeste problemen vanzelf. Kijk voor de hulp van Seniorweb op de 
startpagina